Uw weg naar telemonitoring bij hartfalen

Sinds 2022 kunnen cardiologische praktijken telemonitoring bij hartfalen in rekening brengen - hiervoor zijn fee schedule items (GOP) beschikbaar in de uniforme evaluatieschaal (EBM). Wij laten u zien hoe u aan de vereisten kunt voldoen, een extra-budgettaire vergoeding kunt ontvangen en uw HI-patiënten op een eenvoudige manier moderne zorg kunt bieden.

Met telemonitoring bij hartfalen is een nieuwe telegeneeskundige dienst op het gebied van cardiologie sinds januari 2022 factureerbaar in Duitsland. Patiënten en cardiologen zullen hier in gelijke mate van profiteren. 

Wat is het voordeel van telemonitoring bij hartfalen?

Patiënt:binnen Telemonitoring zorgt voor naadloze medische zorg. Therapeutische beslissingen kunnen ook op basis van betere gegevens worden genomen.

Cardioloog:binnen Bied uw patiënten een moderne behandeling op het scherpst van de snede met telemonitoring. Het opent ook nieuwe extra-budgettaire factureringsmogelijkheden voor hen.

Voor cardiologische praktijken is het daarom de moeite waard om het onderwerp niet langer uit te stellen en te beginnen met cardiale telemonitoring. Bereken nu uw potentiële extra inkomsten met onze Compensatie calculator.

U moet aan deze vereisten voldoen

Om als cardiologische praktijk telemonitoring bij hartfalen te kunnen aanbieden, hebt u 3 dingen nodig:

  1. een erkenning als telegeneeskundig centrum (TMZ)
  2. een software voor telemonitoring
  3. Externe meetapparatuur voor de patiënten

1. accreditatie als telegeneeskundig centrum (TMZ)

Bij telemonitoring worden de gezondheidsgegevens van patiënten gemeten met meetapparatuur en vervolgens doorgestuurd naar een telegeneeskundig centrum (TMZ). Als cardioloog kunt u de taken van het TMZ overnemen als u door uw vereniging van wettelijk ziekenfondsartsen (KV) gecertificeerd bent als TMZ. Dit heeft voor u het voordeel dat u de overgenomen taken kunt betalen via de nieuwe GOP's in de uniforme evaluatieschaal (Einheitlicher Bewertungsmaßstab). wetsvoorstel extrabudgettair kan.

In het kader van certificering moeten cardiologen bepaalde professionele en technische eisen aan de KV bewijzen.

Vereisten voor toelating als TMZ:

1. Gediplomeerd specialist voor interne geneeskunde en cardiologie

2. Deelname aan door de SHI geaccrediteerde medische zorg of werk in een door de SHI geaccrediteerde MVZ (volgens § 95 SGB V)

3. Goedkeuring volgens de kwaliteitsborgingsovereenkomst (QA-overeenkomst) Ritme-implantaatcontrole

4. Bewijs van naleving van de vereisten voor technische apparatuur volgens de overeenkomst voor kwaliteitsborging voor telemonitoring bij hartfalen (§5)

De belangrijkste taken van een telegeneeskundig centrum:

  • De geschiktheidstest van de patiënten voor telemonitoring met betrekking tot de medische vereisten aan het begin van de behandeling.
  • Voorziening en onderhoud van de technische infrastructuur
  • patiënten begeleiden bij het gebruik van de benodigde software en technologie
  • de digitale bewaking en professionele beoordeling van binnenkomende gezondheidsgegevens

Met onze SaniQ software voor telemonitoring u voldoet aan alle technische, wettelijke en gegevensbeschermingsvereisten en krijgt ook hulp bij TMZ-goedkeuring en uitgebreide ondersteuning bij het opzetten en onderhouden van de technische infrastructuur.

SaniQ Plattform Herzinsuffizienz Monitoring

„Telemonitoring mit SaniQ ist wie ein Schutzschirm für die Patienten.“

Ralph Rüdelstein, MD

Chefarzt der Abteilung Innere Medizin
am St. Nikolaus Stiftshospital in Andernach

Dr.-Ruedelstein

3 Fragen an Dr. med. Ralph Rüdelstein

Digitales Telemonitoring bei Herzinsuffizienz ist seit etwa 3 Jahren Teil der Regelversorgung. Wir fragen Dr. med. Ralph Rüdelstein, Chefarzt der Abteilung Innere Medizin am St. Nikolaus Stiftshospital in Andernach, wie es in der Praxis läuft.

Dr. med. Rüdelstein:

Durch das Telemonitoring von Patienten mit Herzinsuffizienz können wir Komplikationen viel früher erkennen und die Medikamente entsprechend anpassen bzw. höher dosieren. So erhalten wir wichtige Informationen, die uns helfen, z.B. kardiale Dekompensationen zu verhindern und Risikopatienten besser zu versorgen.

Dr. med. Rüdelstein: Für die angebundenen Patienten ist das Telemonitoring eine Art Schutzschirm: Sie können sich im Alltag darauf verlassen, dass wir bei auffälligen Werten direkt medizinisch angemessen intervenieren können. Das schafft Sicherheit und davon profitieren diese Patienten!

sehr gut angenommen – das sehen wir anhand der Daten und das war auch das Feedback, das wir von den Patient:innen bekommen haben. 

Aus behandelnder Perspektive sehen wir, dass wir über die einfache digitale Kommunikation mit den Patient:innen im Chat viele Anfragen zeitnah und bedarfsgerecht klären können, ohne dass persönliche Termine notwendig werden. Trotzdem gilt natürlich, dass die App den persönlichen Kontakt nicht ersetzen sondern ergänzen soll.

In medizinischer Hinsicht ist es unser Ziel, mithilfe von MyaLink die Patient:innen vor der Intensivstation zu retten, indem wir Verschlechterungen schnell erkennen und rechtzeitig intervenieren. Das Telemonitoring von Vitalwerten wie Puls, Forcierte Vitalkapazität und Atemfrequenz bietet dafür optimale Voraussetzungen.

Dr. med. Rüdelstein: Wir kommen mit der Telemonitoring-Plattform SaniQ sehr gut zurecht. Der große Vorteil beim Telemonitoring ist, dass ich mir selbst einteilen kann, wann ich in die Plattform schaue – es ist nur wichtig, dass ich (oder eine Mitarbeiterin) einmal am Tag die Zeit dafür finde – und die finde ich!

Dr. med. Stein: Die Idee ist bei der Arbeit in der Spezialambulanz der Charité Berlin entstanden. Viele unserer Myasthenie-Patient:innen – die zum Teil mehrere 100 km Anfahrt in Kauf nehmen, um zu uns zu kommen – haben uns immer wieder berichtet, dass sie in ihrer Heimat keinen wirklichen Ansprechpartner für ihre Erkrankung haben. Gleichzeitig haben wir von ärztlicher Seite gar nicht die Kapazitäten, um den Bedarf seitens der Patient:innen zu decken. Wartezeiten auf einen Termin von mehreren Monaten sind die Regel.

Angesichts dieser Versorgungslücke haben wir uns gesagt: Das können wir besser machen! Wir glauben, dass jeder Mensch mit einer Seltenen Erkrankung Zugang zu einem Spezialisten haben sollte!

Dr. med. Stein:

Gerade werten wir eine Pilotstudie aus, die wir mit 45 Patient:innen von 23 bis 83 Jahren durchgeführt haben. Die Anwendung der Patienten-App wurde tatsächlich von allen Altersgruppen durchweg sehr gut angenommen – das sehen wir anhand der Daten und das war auch das Feedback, das wir von den Patient:innen bekommen haben. 

Aus behandelnder Perspektive sehen wir, dass wir über die einfache digitale Kommunikation mit den Patient:innen im Chat viele Anfragen zeitnah und bedarfsgerecht klären können, ohne dass persönliche Termine notwendig werden. Trotzdem gilt natürlich, dass die App den persönlichen Kontakt nicht ersetzen sondern ergänzen soll.

Und in medizinischer Hinsicht konnten wir viele Patient:innen vor der Intensivstation retten, weil wir dank des Telemonitorings Verschlechterungen erkennen und rechtzeitig intervenieren können. Das schont Intensivkapazitäten und spart Geld!

Dr. med. Stein: Wir betreten mit einer telemedizinischen Anwendung wie MyaLink gewissermaßen Neuland im Bereich der Seltenen Erkrankungen. Uns war es dabei wichtig, dass MyaLink bestmöglich nach den Bedürfnissen der Patient:innen ausgerichtet ist. Da ist es wichtig, dass wir einen starken Partner an der Seite haben, mit dem wir sehr eng und vertrauensvoll zusammenarbeiten können.  Die technische Unterstützung durch Qurasoft ist für uns an dieser Stelle einfach Gold wert, weil natürlich extrem viel Expertise und einfach auch Erfahrung in den Bereichen IT, Entwicklung, Regulatorik usw. vorhanden ist. Das ist für uns die perfekte Ergänzung zu unserer klinischen Expertise im Bereich der Seltenen Erkrankungen.

2. software voor telemonitoring

Voor telemonitoring hebt u software nodig waarmee de gezondheidsgegevens van de patiënt centraal geregistreerd kunnen worden en waarmee u, als behandelend cardioloog, de patiënt kunt bewaken en verzorgen. De software is dus de Het hart van telezorg. De software wordt ook gebruikt om de verzamelde persoonlijke en gezondheidsgerelateerde gegevens op te slaan.

De QS-overeenkomst "Telemonitoring bij hartfalen" definieert onder andere het volgende Vereisten voor de telemonitoring software vermeld:

  • Voldoen aan vereisten voor gegevensbescherming
  • Geschikt voor dagelijkse volledige gegevenstransmissie
  • Geschikt voor het instellen van patiëntspecifieke grenswaarden en voor het geven van waarschuwingen wanneer grenswaarden worden overschreden of niet worden bereikt

Herzinsuffizienz-Monitoring.

Endlich leicht gemacht mit SaniQ HERZ

Digitales Herzinsuffizienz-Monitoring.

Endlich leicht gemacht mit SaniQ HERZ

3. externe meetapparatuur voor de patiënten

In de context van telemonitoring voor hartfalen worden externe meetapparaten gebruikt om 3 Vitale functies opgenomen:

  • Lichaamsgewicht
  • elektrische hartslag
  • Bloeddruk

Dafür erhalten die Patient:innen jeweils ein  EKG, ein Blutdruckmessgerät und eine Körperwaage. Nach der QS-Vereinbarung „Telemonitoring bei Herzinsuffizienz“ müssen die Geräte u.a.

  • geschikt zijn voor gebruik door patiënten
  • compatibel zijn met het zendapparaat en de telemonitoringsoftware
  • overeenkomen met de stand van de techniek (ECG-apparaat)

Wenn Sie sich für SaniQ als Ihren Software-Anbieter entscheiden, erhalten Sie von uns moderne Messgeräte zur Weitergabe an Ihre Patient:innen, die die medizinischen Voraussetzungen erfüllen.

Medizinische Voraussetzungen der Patient:innen:

Voor telemonitoring bij hartfalen moeten patiënten aan de volgende criteria voldoen:

  • NYHA II of NYHA III met een ejectiefractie < 40%
  • De patiënt heeft een geïmplanteerd hartapparaat (ICD, CRT-P, CRT-D) of is in de afgelopen 12 maanden in het ziekenhuis opgenomen voor hartdecompensatie.
  • Patiënt:in wordt behandeld volgens de richtlijnen
  • De patiënt is cognitief, fysiek en technisch in staat om deel te nemen aan telemonitoring.

 

Bronnen:

Kassenärztliche Bundesvereinigung & GKV-Spitzenverband: Overeenkomst kwaliteitsborging telemonitoring bij hartfalen. 2022. 

Deze artikelen kunnen interessant voor u zijn:

Mann misst seinen Blutdruck
Medische praktijk

Casestudie: Telemonitoring voorkomt hartdecompensatie

Een concreet geval van een cardiologische groepspraktijk in Krefeld laat zien hoe telemonitoring van belangrijke vitale functies en directe communicatie met patiënten kan helpen om kritieke gebeurtenissen in een vroeg stadium te identificeren en te behandelen.

Lees meer "
nl_BENederlands (België)