Vaša cesta k telemonitoringu pri srdcovom zlyhávaní

Od roku 2022 môžu kardiologické ordinácie účtovať telemonitoring pri srdcovom zlyhávaní - v jednotnej hodnotiacej stupnici (EBM) sú na to k dispozícii položky sadzobníka poplatkov (GOP). Ukážeme vám, ako môžete splniť požiadavky, získať mimorozpočtovú odmenu a jednoduchým spôsobom ponúknuť svojim pacientom s HI modernú starostlivosť.

Vďaka telemonitoringu pri srdcovom zlyhávaní je od januára 2022 v Nemecku možné účtovať novú telemedicínsku službu v oblasti kardiológie. Pacienti a kardiológovia z nej budú mať rovnaký úžitok. 

Aký je prínos telemonitoringu pri srdcovom zlyhávaní?

Pacient:vnútri telemonitoring zabezpečuje bezproblémovú lekársku starostlivosť. Terapeutické rozhodnutia sa môžu prijímať aj na základe lepších údajov.

Kardiológ: vnútri ponúknite svojim pacientom modernú liečbu na špičkovej úrovni technického vývoja pomocou telemonitoringu. Zároveň im otvára nové možnosti mimorozpočtového účtovania.

Pre kardiologické ordinácie sa preto oplatí túto tému už ďalej neodkladať a začať s kardiálnym telemonitoringom. Vypočítajte si svoje potenciálne dodatočné príjmy už teraz pomocou nášho Kalkulačka kompenzácie.

Musíte splniť tieto požiadavky

Aby ste mohli v kardiologickej praxi ponúkať telemonitoring srdcového zlyhávania, potrebujete 3 veci:

  1. akreditácia ako telemedicínske centrum (TMZ)
  2. softvér na telemonitorovanie
  3. Externé meracie zariadenia pre pacientov

1. akreditácia ako telemedicínske centrum (TMZ)

Pri telemonitoringu sa zdravotné údaje pacientov merajú meracími prístrojmi a potom sa prenášajú do telemedicínskeho centra (TMZ). Ako kardiológ môžete prevziať úlohy TMZ, ak ste získali certifikát TMZ od vášho Združenia lekárov povinného zdravotného poistenia (KV). Výhodou pre vás je, že za prevzaté úlohy môžete platiť prostredníctvom nových VOP v jednotnej hodnotiacej stupnici. mimorozpočtový účet môže.

V rámci certifikácie musia kardiológovia preukázať KV určité odborné a technické požiadavky.

Požiadavky na prijatie do TMZ:

1. Licencovaný špecialista pre vnútorné lekárstvo a kardiológiu

2. Účasť na zdravotnej starostlivosti akreditovanej SHI alebo práca v MVZ akreditovanom SHI (podľa § 95 SGB V).

3. Schválenie podľa dohody o zabezpečení kvality (QA Agreement) Kontrola rytmu implantátu

4. Doklad o splnení požiadaviek na technické vybavenie podľa Dohody o zabezpečení kvality telemonitoringu pri srdcovom zlyhávaní (§5)

Najdôležitejšie úlohy telemedicínskeho centra:

  • Test vhodnosti pacientov na telemonitorovanie vzhľadom na zdravotné požiadavky na začiatku liečby.
  • Zabezpečenie a údržba technickej infraštruktúry
  • usmerňovanie pacientov pri používaní potrebného softvéru a technológie.
  • digitálne monitorovanie a odborné vyhodnocovanie prichádzajúcich zdravotných údajov

S našou Softvér na telemonitorovanie SaniQ splníte všetky technické požiadavky a požiadavky na ochranu údajov a získate aj pomoc pri schvaľovaní TMZ a komplexnú podporu pri vytváraní a údržbe technickej infraštruktúry.

SaniQ Plattform Herzinsuffizienz Monitoring

„Telemonitoring mit SaniQ ist wie ein Schutzschirm für die Patienten.“

Ralph Rüdelstein, MD

Chefarzt der Abteilung Innere Medizin
am St. Nikolaus Stiftshospital in Andernach

Dr.-Ruedelstein

3 Fragen an Dr. med. Ralph Rüdelstein

Digitales Telemonitoring bei Herzinsuffizienz ist seit etwa 3 Jahren Teil der Regelversorgung. Wir fragen Dr. med. Ralph Rüdelstein, Chefarzt der Abteilung Innere Medizin am St. Nikolaus Stiftshospital in Andernach, wie es in der Praxis läuft.

Dr. med. Rüdelstein:

Durch das Telemonitoring von Patienten mit Herzinsuffizienz können wir Komplikationen viel früher erkennen und die Medikamente entsprechend anpassen bzw. höher dosieren. So erhalten wir wichtige Informationen, die uns helfen, z.B. kardiale Dekompensationen zu verhindern und Risikopatienten besser zu versorgen.

Dr. med. Rüdelstein: Für die angebundenen Patienten ist das Telemonitoring eine Art Schutzschirm: Sie können sich im Alltag darauf verlassen, dass wir bei auffälligen Werten direkt medizinisch angemessen intervenieren können. Das schafft Sicherheit und davon profitieren diese Patienten!

sehr gut angenommen – das sehen wir anhand der Daten und das war auch das Feedback, das wir von den Patient:innen bekommen haben. 

Aus behandelnder Perspektive sehen wir, dass wir über die einfache digitale Kommunikation mit den Patient:innen im Chat viele Anfragen zeitnah und bedarfsgerecht klären können, ohne dass persönliche Termine notwendig werden. Trotzdem gilt natürlich, dass die App den persönlichen Kontakt nicht ersetzen sondern ergänzen soll.

In medizinischer Hinsicht ist es unser Ziel, mithilfe von MyaLink die Patient:innen vor der Intensivstation zu retten, indem wir Verschlechterungen schnell erkennen und rechtzeitig intervenieren. Das Telemonitoring von Vitalwerten wie Puls, Forcierte Vitalkapazität und Atemfrequenz bietet dafür optimale Voraussetzungen.

Dr. med. Rüdelstein: Wir kommen mit der Telemonitoring-Plattform SaniQ sehr gut zurecht. Der große Vorteil beim Telemonitoring ist, dass ich mir selbst einteilen kann, wann ich in die Plattform schaue – es ist nur wichtig, dass ich (oder eine Mitarbeiterin) einmal am Tag die Zeit dafür finde – und die finde ich!

Dr. med. Stein: Die Idee ist bei der Arbeit in der Spezialambulanz der Charité Berlin entstanden. Viele unserer Myasthenie-Patient:innen – die zum Teil mehrere 100 km Anfahrt in Kauf nehmen, um zu uns zu kommen – haben uns immer wieder berichtet, dass sie in ihrer Heimat keinen wirklichen Ansprechpartner für ihre Erkrankung haben. Gleichzeitig haben wir von ärztlicher Seite gar nicht die Kapazitäten, um den Bedarf seitens der Patient:innen zu decken. Wartezeiten auf einen Termin von mehreren Monaten sind die Regel.

Angesichts dieser Versorgungslücke haben wir uns gesagt: Das können wir besser machen! Wir glauben, dass jeder Mensch mit einer Seltenen Erkrankung Zugang zu einem Spezialisten haben sollte!

Dr. med. Stein:

Gerade werten wir eine Pilotstudie aus, die wir mit 45 Patient:innen von 23 bis 83 Jahren durchgeführt haben. Die Anwendung der Patienten-App wurde tatsächlich von allen Altersgruppen durchweg sehr gut angenommen – das sehen wir anhand der Daten und das war auch das Feedback, das wir von den Patient:innen bekommen haben. 

Aus behandelnder Perspektive sehen wir, dass wir über die einfache digitale Kommunikation mit den Patient:innen im Chat viele Anfragen zeitnah und bedarfsgerecht klären können, ohne dass persönliche Termine notwendig werden. Trotzdem gilt natürlich, dass die App den persönlichen Kontakt nicht ersetzen sondern ergänzen soll.

Und in medizinischer Hinsicht konnten wir viele Patient:innen vor der Intensivstation retten, weil wir dank des Telemonitorings Verschlechterungen erkennen und rechtzeitig intervenieren können. Das schont Intensivkapazitäten und spart Geld!

Dr. med. Stein: Wir betreten mit einer telemedizinischen Anwendung wie MyaLink gewissermaßen Neuland im Bereich der Seltenen Erkrankungen. Uns war es dabei wichtig, dass MyaLink bestmöglich nach den Bedürfnissen der Patient:innen ausgerichtet ist. Da ist es wichtig, dass wir einen starken Partner an der Seite haben, mit dem wir sehr eng und vertrauensvoll zusammenarbeiten können.  Die technische Unterstützung durch Qurasoft ist für uns an dieser Stelle einfach Gold wert, weil natürlich extrem viel Expertise und einfach auch Erfahrung in den Bereichen IT, Entwicklung, Regulatorik usw. vorhanden ist. Das ist für uns die perfekte Ergänzung zu unserer klinischen Expertise im Bereich der Seltenen Erkrankungen.

2. softvér na telemonitorovanie

Na telemonitoring potrebujete softvér, pomocou ktorého sa môžu centrálne zaznamenávať zdravotné údaje pacienta a prostredníctvom ktorého môžete ako ošetrujúci kardiológ pacienta monitorovať a starať sa o neho. Softvér je preto Jadro telemedicínskej starostlivosti. Softvér sa používa aj na ukladanie zozbieraných osobných a zdravotných údajov.

V dohode QS "Telemonitoring pri srdcovom zlyhávaní" sa okrem iného vymedzuje Požiadavky na softvér na telemonitorovanie uvedené:

  • Dodržiavanie požiadaviek na ochranu údajov
  • Vhodnosť na denný kompletný prenos údajov
  • Vhodnosť na stanovenie limitných hodnôt pre konkrétneho pacienta a na vydávanie varovaní pri prekročení alebo nedosiahnutí limitných hodnôt

Herzinsuffizienz-Monitoring.

Endlich leicht gemacht mit SaniQ HERZ

Digitales Herzinsuffizienz-Monitoring.

Endlich leicht gemacht mit SaniQ HERZ

3. externé meracie zariadenia pre pacientov

V rámci telemonitoringu pri srdcovom zlyhávaní sa externé meracie zariadenia používajú na 3 Životné funkcie zaznamenané:

  • Telesná hmotnosť
  • elektrický srdcový tep
  • Krvný tlak

Dafür erhalten die Patient:innen jeweils ein  EKG, ein Blutdruckmessgerät und eine Körperwaage. Nach der QS-Vereinbarung „Telemonitoring bei Herzinsuffizienz“ müssen die Geräte u.a.

  • byť vhodné na použitie pacientmi
  • byť kompatibilný s prenosovým zariadením a telemonitorovacím softvérom
  • zodpovedá súčasnému stavu techniky (EKG prístroj)

Wenn Sie sich für SaniQ als Ihren Software-Anbieter entscheiden, erhalten Sie von uns moderne Messgeräte zur Weitergabe an Ihre Patient:innen, die die medizinischen Voraussetzungen erfüllen.

Medizinische Voraussetzungen der Patient:innen:

Na telemonitoring pri srdcovom zlyhávaní musia pacienti spĺňať tieto kritériá:

  • NYHA II alebo NYHA III s ejekčnou frakciou < 40%
  • Pacient má implantované srdcové zariadenie (ICD, CRT-P, CRT-D) alebo bol hospitalizovaný pre srdcovú dekompenzáciu počas posledných 12 mesiacov.
  • Pacient:in sa lieči podľa usmernení
  • Pacient je kognitívne, fyzicky a technicky schopný zúčastniť sa na telemonitoringu.

 

Zdroje:

Kassenärztliche Bundesvereinigung & GKV-Spitzenverband: Dohoda o zabezpečení kvality Telemonitoring pri srdcovom zlyhávaní. 2022. 

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